Home » E-overheid, Techniek

Google waagt de stap naar de overheid…

28 July 2010 5,982 x gelezen Geen reacties

Gisteren stuitte ik op het bericht dat Google de stap waagt  naar het aanbieden an de Google Apss Suite voor de overheid. Een gewaagde stap als u het mij vraagt, zeker met de perikelen die onlangs hebben gespeeld rondom het data- en netwerkgebruik in Duitsland rondom streetview.

http://www.google.com/apps/intl/en/government/#utm_campaign=govapps&utm_source=entblog-appsforgov-0710&utm_medium=blog

Google presenteert het pakket momenteel gericht op de Amerikaanse markt. Grote aantrekkingskracht daarin is dat ze volgens eigen zeggen als eerste voldoen aan het FISMA certificaat. Het eigenaarschap, de opslagvoorwaadden en locatie en de beveiliging worden volgens google hiermee voldoende gewaarborgd om Amerikaanse overheidsklanten te binden. Slim genoeg, wordt een besparingscalculator meegeleverd om de kosten af te zetten tegen grote concurrent Microsoft. Met name in tijden van bezuinigingen zal dit goed aanslaan.

In Nederland heeft het Ministerie van Buitenlandse Zaken onlangs een pilot uitgevoerd met Google Apps en Google Sites, als communicatiemiddelen bij calamiteiten, maar ook voor het gebruik bij projecten die gezamenlijk met het bedrijfsleven worden uitgevoerd. Dat er afspraken zijn gemaakt over het type van data dat met deze pilot kan worden gedeeld ben ik van overtuigd. Maar het ‘opvoeden’ en bewustmaken van de gevoeligheid van data bij een groot aantal gebruikers blijft een aandachtspunt. Is iedere deelnemer zelf in staat om een goede inschatting te maken van welke data wel of niet gedeeld kan worden via deze initiatieven?  Dit probleem zie ik bij meerdere Social Media initiatieven vaker terugkomen, denk daarbij aan het gebruik van sociale netwerken of inzet van microblogging diensten als Yammer en Socialcast.

Toch blijven er vragen bij mij opkomen, met als belangrijkste vraag welke artikelen van google nu sterker wegen. Artikel 9 en 11 stellen dat Google de data die gedeeld wordt via haar apps mag benutten voor eigen doeleinden, sterker nog, op de FAQ vraag wie het eigenaarschap van de data heeft antwoorden ze als volgt:

“The data which you put into our systems is yours, and we believe it should stay that way. We think that means three key things.

  1. We won’t share your data with others except as noted in our Privacy Policy.
  2. We keep your data as long as you require us to keep it.
  3. Finally, you should be able to take your data with you if you choose to use external services in conjunction with Google Apps or stop using our services altogether.”

De vraag is in deze wie de impact kan inschatten van de combinatie van deze nieuwe ‘persoonlijke’ data die google kan benutten met huidige data rondom zoekgedrag en mediagedrag. Het is in ieder geval duidelijk dat het volledige beeld van ons als personen bij aangesloten organisaties zal uitbreiden.

Laten we hopen dat artikel 1. “Don’t be evil…”, nog steeds zwaarder blijft wegen en het niet onbewust of indirect tegen ons gekeerd gaat worden…

Zou u overgaan tot het gebruik van SaaS en Cloudoplossingen in relatie tot potentiële gevoelige informatie? Waar liggen de grenzen wat wel en niet gedeeld kan worden; oftewel hoe definiëren we ‘gevoelig’?

Leave your response!

Voeg je reactie beneden toe, of trackback vanaf je eigen site. Je kan ook abboneren op reacties via RSS.

Blijf constructief en discussieer mee! Geen spam gewenst!

Je kan deze tags gebruiken:
<a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>