Home » Archive

Articles in the Social Media Category

E-overheid, Headline, Social Media »

[25 Mar 2011 | Geen reactie | 10,299 x gelezen]
Volwassenheidsmodel Social Media

Al langere periode lopen er op verscheidene marketingblogs discussies over de vraag wat social media toepassing binnen organisaties nou echt succesvol maakt. Een aantal weken terug heb ik een studie uitgevoerd voor een klant om naar het antwoord op deze vraag onderzoek uit te voeren. In de zoektocht naar een passend raamwerk komt men een grote hoeveelheid artikelen tegen die claimen het antwoord te hebben, echter een geaccepteerd raamwerk of model bestaat er naar mijn mening binnen de (Nederlandse) markt nog niet, of wordt nog niet erkend door vooraanstaande professionals. Een stuk maatwerk was hier dus op zijn plaats…
De combinatie …

Featured, Social Media »

[25 Jul 2010 | Één reactie | 14,876 x gelezen]
Social media monitoring voor de overheid

Sinds enkele weken ben ik bezig met een toolselectie studie naar zogenaamde Social media monitoring tools. Deze tools (ook wel Online reputation monitoring (ORM) tools genoemd) zijn in staat om verschillende inzichten binnen nieuwsbronnen, blogs, forums, sociale netwerken en microblogs te verzamelen, te analyseren/ontsluiten en uiteindelijk visueel te maken in verschillende dwarsdoorsnedes.  
Hoe werkt het?
Als uitgangspunt moeten de doelstellingen genomen worden om te bepalen wat er specifiek gemonitord gaat worden. De volgende stap is het vaststellen van de zoekvragen waarop het web gemonitord gaat worden. De tool gaat op basis van de trefwoorden in deze …

Boek recensies, Social Media »

[13 Mar 2010 | Één reactie | 20,540 x gelezen]
Groundswell

Groundswell is het actuele en frequent aangehaalde werk afkomstig van Forrester, geschreven door de analisten Charlene Bi en Josh Bernhoff. Het verhaal schetst een interessante visie op het ontplooien van social media projecten binnen verscheidene markten. Gedurende de analyse van het boek wordt het steeds duidelijker dat Bi en Bernhoff een interessant raamwerk hebben ontwikkeld waarop verschillende social media projecten strategisch onder te brengen zijn. Dit doen ze door de gebruiker centraal te stellen en vast te stellen waarom deze op social media aanwezig zijn, en wat voor gedrag zij vertonen bij het samenstellenvan profielen van een …